BETA! Nu smygöppnar vi upp Upptäkke! Har du feedback hör av dig till oss på hejsan@upptakke.se

Från Gotland till Mongoliets hjärta - Jan Wigstens livslånga resa i turismens tjänst

Följ med i Jan Wigstens fascinerande resa från barndomen i Alva på Gotland till att bli en pionjär inom global ekoturism med bas i Mongoliet. Med en karriär som spänner över fyra decennier har Wigsten utforskat världens avlägsna hörn och lett banbrytande expeditioner till platser som Himalaya och Amazonas. Som grundare av Nomadic Journeys och drivkraften bakom 360° Mongolia, kombinerar han sin passion för äventyr med ett djupt engagemang för hållbar turism. Denna artikel tar dig med på en resa genom Wigstens liv, från tidiga äventyr i Sovjetunionen till hans nuvarande arbete med att forma framtiden för ekoturism och outdoorupplevelser på Gotland och globalt.

Skriven av: Roger Björkman - 1/28/2024

Jan Wigsten började sin resa för 68 år sedan i Alva på södra Gotland.
Hans upptäckarlust har under mer än fyrtio år tagit honom till platser långt bortom de traditionella turistdestinationerna.
I dag driver han sitt femstjärniga reseföretag med säte i Mongoliet och fungerar som rådgivare för destinationer och turistnäringsföretag.

Han har gjort mer än en gränslös resa. Redan 1980 ledde han resor till dåvarande Sovjetunionen, Mongoliet, Kina och Kuba, han grundade Nomadic Journeys (mongoliskt reseföretag) 1993 med en vision om att öppna en ny gräns för global ekoturism.

Fokus på hållbar turism har alltid varit ledord, i sitt företag 360° Mongolia erbjuder han varsamt, hänsynsfullt och nyfiket sina gäster mer än en resa i terrängen. Han har lett expeditioner till några av de sista stora vildmarksdestinationerna, inklusive Himalaya, Guyana i Sydamerika och Amazonas

Upptäkke passade på att ställa några frågor innan han packade väskorna för en resa till USA för att träffa några av de reseföretag han arbetar med.
Hur ser intresset för outdoor/ekoturism ut, skulle du säga?
– Det är ganska bra. Bland äventyrsturism är vandring det mest vanliga, men intresset är fragmenterat på grund av post Covid.
Den svenska allemansrätten är en fin inrättning men också något som kan skapa otydlighet i utvecklingen av outdoor turism, menar Wigsten:

– Vi har ingen produktägare för exempelvis vandringar. Det finns lågt hängande frukter men som jag ser det är det fyra faktorer som spelar in på prisbilden här på Gotland och i Sverige.

  • Småskaligheten gör att styckkostnaden per person blir hög. Det finns ingen serieproduktion av de här produkterna, som måste tas fram för varje tillfälle vilket driver upp priset.
  • Den höga momsen.
  • Hög skatt.
  • Svagt utvecklad samverkan. Samordning skulle göra olika aktörers utbud spel- och bokningsbara tillsammans.

– För att få upp ett repetitivt besöksflöde i de korta säsongerna behöver därför Sverige nå ut till gäster med lite fetare plånböcker. Målgrupperna finns, men det krävs då marknadsföring på flera marknader, säger Wigsten och nämner England och Nordamerika.

Gotland anses vara en bra plats för outdoorturism. Vandring, cykel, fiske och mycket mer ryms inom begreppet. Som kan vidgas på det mest oväntade sätt:
– Jag träffade biskopen häromdagen på en näringslivslunch med landshövdingen och det slog mig att kyrkan är en spelare, även om de gotländska kyrkorna inte är ett dugg outdoor. Men det är ett stort kulturellt besöksmål med enastående historia och vandringar, tre reseanledningar i ett.

Eftersom kultur, historia och friluftsliv attraherar olika målgrupper kan en småskalig entreprenör möta olika kundgrupper, och på så sätt vara aktiv på flera olika marknadsplatser samtidigt.
– Gör man generell marknadsföring når man inte fram i dagens medieklimat, eller hur? Man måste ha aktörer som blir produktägare och kan fokusera på sin produkt. Därför är det så viktigt med samordning för att bli effektiv.

Så paketresan till Gotland bör börja redan i Stockholm, eller någon annan stans på fastlandet?

– Nej det behövs egentligen inte, men de ska vara spelbara med varandra. Varje kund är unik och har sina speciella önskemål.

Jan Wigsten berättar att han innan Covid märkte ett ökat intresse för dyra äventyrsresor. Det finns pengar att hämta i kryssningsturismen menar han.
– De 25 procent rikaste personerna i världen spenderade då mycket mer pengar på resor, en hel del på det vi kallar expeditionskryssningar. Inte de stora kryssningsbåtarna som lägger till här i Visby, utan till exempel en specialkomponerad kryssning till Svalbard.

Han nämner Adventure Travel Trade Association, en världsomspännande förening för företag som arrangerar äventyrsresor,
– Varje produkt har en produktägare. Ekoturism är ingen produkt utan mer ett förhållningssätt. För att leverera ekoturism behöver du en partner, här på Gotland skulle det tillexempel vara Länsstyrelsen och en hembygdsförening för att kunna använda en resurs som företagaren själv inte äger.



Hur omvandlar man naturliga förutsättningar till en bokningsbar upplevelseprodukt och placerar den på en marknad med betalningsvilliga kunder?

– Man måste börja i rätt ände. Jag har de senaste 14 åren lärt mig förstå hur viktigt det är med systemutveckling. Jag kom 2009 med i ett Holländskt program tillsammans med sju andra reserådgivare. Vi jobbade med bland annat metodutveckling för företag inom besöksnäringen.

Under sex år deltog han i arbetet som omfamnade 130 exportmogna reseföretag i mer än trettio länder från hela världen. Det mynnade ut i ett exportfrämjande program finansierat av den holländska staten.
Jan Wigstens roll var att jobba med turistföretag i Östafrika, Etiopien, Indien och Surinam. Målet var att hjälpa dem in på den europeiska marknaden.
– Jag träffade dem en gång om året under fyra år, flög ut till dem, satt på deras kontor för att ta reda på om de var lämpliga för vårt program. Det började med en nulägesanalys, därefter arbetade vi fram metoder och strategier och jag coachade dem tills de bedömdes vara exportmogna, säger han.

För att avgöra om det var värt att saminvestera i företagets exportmarknadsplan tog man fram en certifieringsmodell utifrån vissa kriterier.
– Vi betygsatte deras hemsida, om de hade bra arbetsvillkor för personalen, ansvarsförsäkringar…rubbet, alla bitar.

När Jan Wigsten och hans kollegor var klara med grundarbetet kom de överens om vilken geografisk eller tematisk marknadsplats företagen skulle rikta in sig mot. Han är ansvarig för Skandinavien, om något av hans företag vill marknadsföra sig på en fransk marknad skickar han företaget till sin franska kollega.

Han är också en del av ett världsomspännande nätverk av världsklassguider, The Shackleton and Selous Society. Elva guider som erbjuder upplevelseresor likt ingen annan runt om i världen.
Livsstilsresetidningen Condé Nast Traveler beskriver The Shackleton and Selous Society som "världens första nätverk av guldstandardguider." Tidningen har vunnit 25 National Magazine Awards – så vi får väl tro dem.

I hans företag 360° Mongolia får gästerna bo i hopfällbara 360°-läger, burna av jak- och kamelkaravaner eller små lastbilar. Turerna har gjort sig kända för ett unikt boende, innovativa kockar och solenergidrivna bekvämligheter.
Varsamt, hänsynsfullt och nyfiket – Jan Wigsten vill erbjuda sina gäster mer än en resa i terrängen – han vill få dem att göra en inre upptäcktsresa. Han kallar det "360 graders obruten landskapsutsikt runt din privata camp."

Efter cirka 40 år i branschen är Jan Wigsten noga med att expeditionerna blir en hållbar inkomstkälla för den 80 personer stora mongoliska personalstyrkan, samt följa stränga principer om att inte lämna spår i naturen
Han arbete har inte gått spårlöst förbi, i oktober 2012 tog han enligt ett presidentdekret emot Nairamdal (vänskaps)medaljen av president Elbegdorj. Det skedde under det första statsbesöket någonsin i Sverige av en mongolisk delegation.

Idag delar Jan Wigsten sin tid mellan Mongoliet och Sverige. Han bor i Visby och Ulan Bator med sin mongolska fru och barn.
Efter att ha lett expeditioner till några av de sista stora vildmarksdestinationerna, inklusive Himalaya och Amazonas dras han alltid tillbaka till Mongoliet.
– Vid sidan av Gotska Sandön är det nog den ultimata platsen för att fly från den moderna världen, säger han. Vi emigrerar nog till Mongoliet, avsaknaden av avtal som tillåter dubbelbeskattnings gör det kostsamt med två boenden.

Missa inte möjligheten att höra Jan Wigsten, grundaren av 360° Mongolia, dela med sig av sina insikter och erfarenheter under Gotland Campfire, ett evenemang dedikerat till outdoor-branschen och besöksnäringen på Gotland. Jan kommer att tala om 'Hur man omvandlar naturliga förutsättningar till en bokningsbar upplevelseprodukt och placerar den på en marknad med betalningsvilliga kunder'.

  • Datum: Onsdagen den 31 januari 2024
  • Tid: 16.00 - 19.00
  • Plats: Solhemsgatan 3, 621 58 Visby

Eventet anordnat av Upptäkke i samarbete med Solhem Hotel och Outdoor Gotland.

Upptäkke